30 januari 2017 – Otto, Cattaraugus County, NY, USA

30 januari 2017 - Cattaraugus, Verenigde Staten

Lieve allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik een update heb gegeven op mijn blog, maar eerlijk gezegd heb ik ook niet heel veel boeiende dingen te melden! Hoewel, ik lees net mijn blog terug en kom erachter dat ik eigenlijk ook nog niet veel heb verteld van mijn tijd hier haha. Op de dag na mijn vorige update is er een Frans meisje, Viktoria, op de ranch aangekomen en sindsdien deel ik met haar het appartement boven de garage. Het klikt goed maar is wel erg intensief samenleven, gezien we voornamelijk op de boerderij zitten en eigenlijk vrij weinig tijd apart doorbrengen, afgezien van slapen en douchen. Viktoria heeft het bed in de woonkamer en ik heb de slaapkamer, dus ik heb wel een privé ruimte, wat erg fijn is. Gelukkig hebben we sinds zij er is wat milder weer gehad en hebben Joe en Coleen luchtschachten van de houtkachel naar het appartement laten plaatsen, dus het is qua temperatuur een stuk beter. Nu en komende week is het wel weer kouder, met nachttemperaturen tot -10 graden Celsius. De dagen zijn ook kouder maar het werken in de stal, skibroek en veel laagjes kleding maken het goed te doen. Het leuke nieuws van deze kou is dat het ook sneeuw meebrengt! Afgelopen zondag, 29 januari, hebben we zo’n 1,5-2 foot sneeuw liggen, en het is echt perfecte sneeuw! Van die egale poedersneeuw. Helaas nog niet vast genoeg om een sneeuwpop te maken haha. Het levert erg mooie plaatjes op en leuke filmpjes van de paarden! Ik heb zaterdag vooral van de sneeuw genoten en een rondje rondom het meertje geploeterd (zwaar werk) en hierna sloot Viktoria aan voor nog een stukje langs de weg (een stuk makkelijker).

De meeste dagen blijven we dus op de boerderij, luieren we een beetje, kijken tv of een film, eigenlijk doen we vrij weinig haha. Ik heb nu 2 keer gereden, maar door de regen (vooral bij de ingang van de wei van de meiden, degene waar wij op uitkijken vanuit een van de ramen, is het een grote modderpoel geweest) en de sneeuw is het daarbij gebleven. De eerste keer was alleen, met Duke, een van de Haflingers. Hij was blijkbaar al een tijd lang niet gereden en redelijk eigenwijs, maar met wat doorzettingsvermogen heb ik toch een goed half uur gereden en een galopje gewaagd. Erg leuk om weer op een paard te zitten! De tweede keer hebben we samen Molly en Kate gereden, de Haflinger zusjes die praktisch onafscheidelijk zijn. Kate was erg moeilijk aan het doen en beide waren overenthousiast en wilde er continu vandoor. Viktoria moest ook erg wennen aan het western zadel dus het was maar een erg kort ritje en weer alleen rondom het meertje. Ik zou graag nog een keer willen rijden en de paden erachter, meer in het bos, verkennen, maar weet ik niet of dat er nog in zit. In ieder geval vermaak ik me prima met de paardjes ’s ochtends op de wei zetten, naar de paardjes staren van achter het raam waar het lekker warm en droog is en ze ’s avonds weer binnen halen.

Het werk is vrijwel constant, maar met z’n tweeën gaat het erg snel en inmiddels ook gemakkelijk. We zijn iedere dag rond 11 uur al klaar. Voor mijn gevoel zit ik hier echt al maanden, inmiddels ken ik alle paarden, katten en honden en weet ik precies wat er wanneer en hoe moet gebeuren. Dat is een fijn gevoel en Coleen en Joe laten ons volledig voor de stal zorgen. We hebben gelukkig wel wat uitstapjes gemaakt, dus het is niet alleen maar hier werken en niks doen, haha. De meeste dingen die we gedaan hebben heb ik gepost op Polarsteps, dus die ga ik lekker lui kopiëren aan het einde van het verhaal. Op 16 januari zijn we naar een naburig stadje geweest, Elicotville, op 22 januari naar de Niagara Falls en de Niagara outlets. We hebben ook meerdere Amish winkeltjes bezocht, heel leuk om te zien. We zitten echt dichtbij het Amish gebied en daar zie je dus echt voornamelijk koetsen en paarden. Coleen en Joe zijn bevriend met redelijk veel Amish en het is erg interessant om van hun verhalen te horen en te horen over hun gebruiken.

23 januari was natuurlijk mijn verjaardag en ondanks dat ik het niet gezegd had hier, heeft Facebook het natuurlijk verraden. Maureen en Coleen hebben expres niets gezegd maar ons onder het mom van porkchops uitgenodigd voor het avondeten, waarna er ineens een cake met kaarsjes tevoorschijn kwam! Een zelfgemaakte cake met chocoladeglazuur en tekst, hij was ontzettend lekker en Viktoria en ik hebben hem in 2 dagen verorbert. We hebben 27 en 28 januari maar balansdagen gehouden gezien we veel te veel peanutbuttercups, peanutbutter m&m’s en Hersey Kisses eten :’). Een tweede leuke verassing kwam op 27 januari, een pakketje en 2 kaarten uit NL! Gevuld met lekkere dingen zoals dropjes, hagelslag en spekjes. En pannenkoekenmix, dus zondag 29 januari heb ik pannenkoeken gebakken voor de lunch! Natuurlijk schuif ik Joe en Coleen ook wat toe gezien het voor hun net even andere dingen zijn. De spek, drop en pannenkoeken zijn al goedgekeurd!

Er zijn ook minder leuke dingen natuurlijk hier. Op maandag 23 januari is Apple, het zieke paardje ingeslapen. We hebben haar die ochtend een driedubbele portie voer gegeven en haar laten grazen op het stuk gras waar de paarden eigenlijk niet mogen grazen, dus dat gras was natuurlijk extra lekker. Het is erg sneu en verdrietig, vooral erg moeilijk voor Joe en Coleen, maar wel echt het beste voor haar, ze was zo dun ondanks dat ze continu at en altijd zo vies. Het was wel echt een lief en vrolijk paardje dus hopelijk heeft ze het nu naar haar zin op de eeuwige weiden.

Veel minder serieus maar ook wel jammer: Maureen is vrijdag 27 januari terug naar haar eigen huis gegaan in Buffalo. We moeten dus nu ook Pug Quinley missen, welke stiekem een van mijn favoriete honden was, gezien die niet zo veel kabaal maakt als de rest en vaak overliep van Maureen om bij mij te komen zitten. De andere honden komen ook op je schoot zitten, maar zijn daar een tikje te groot voor, dat hebben ze alleen zelf niet door. De papegaai heb ik geen goede worden voor, dat beest maakt echt zo’n kabaal! Vreselijk. Sowieso is het een lawaai van jewelste daar in het huis en dus weinig rust. Blij dat wij ons eigen stekje hebben.

We hebben afgelopen week ook een muis gevangen in onze muizenval. Ik dacht al dat we er een hadden toen ik hier aankwam, maar op een ochtend tijdens ons ontbijt kwam hij/zij voorbij rennen onder de kachel door. De val is zo’n plakval, waar die overheen loopt en dan blijft plakken en niet meer weg kan. Het was echt heel erg zielig, we hoorden ineens gepiep en toen bleek het dus het muisje te zijn. Hij/zij was volledig vastgeplakt, met 4 pootjes en volledige staart en ondanks een poging hem buiten los te peuteren is dat niet gelukt… Ik vermoed dat hij/zij tijdens de nacht is doodgevroren, maar het was echt heel erg sneu..

All in all, is het dus pretty good hier! Het internet is wel echt beperkt en zondag kregen we te horen dat Coleen haar databundel erg hard gaat en we dus iets minder moeten verbruiken. Iets minder uploaden van foto’s van mijn kant dus, maar die volgen zodra we wifi hebben in een Mac of een koffiezaakje. Mijn tijd op internet wordt nu vooral besteedt aan plannen maken, gezien de tijd hier langzaam maar zeker voorbij kruipt zonder dat ik het echt in de gaten heb. Ik zit hier nu al 3 weken en was van plan maar een maand te blijven! Ik hoop snel te kunnen berichten waar de reis hierna heen gaat, maar ik kan al wel zeggen dat we waarschijnlijk donderdag 9 februari Buffalo gaan verlaten. New York en Toronto staan zeker op mijn lijstje, maar ik wil ook graag weer een Workaway doen en wacht nu op reactie van hosts, dus op basis daarvan maak ik een definitieve keuze. De bustickets naar New York zijn ook ineens in prijs gestegen, dus wellicht staat die nog even op uitstel. Ik heb inmiddels wel een positieve reactie van een host vlakbij Toronto, dus waarschijnlijk gaat dat hem woorden. Het maximaal 90 dagen in de VS/VS territory blijven compliceert alles ook enigszins, met oog op doorvliegen. Even spannend en afwachten dus!

Goed, zoals beloofd nog hieronder mijn tussentijdse Polarsteps berichten! Ik ga er even goed over nadenken of ik dit en Polarsteps samen kan voegen want het is best wat werk zo voor mij en voor jullie om het bij te houden, haha.

Aah, ook nog even leuk om te doen… Fun Facts en dingen die ik geleerd heb:

-          Maureen dacht dat we in NL Engels spreken gezien ik met hun praktisch vloeiend kan praten. Zelf kom ik erachter dat ik veel alledaagse woorden en paarden/boerderij woorden mis in mijn vocabulaire.

-          Vooroordelen die ik had over Fransen worden redelijk bevestigd voor Viktoria.

-          Mijn frans is niet al te best maar gekke woorden als Canard, l’etoile en Jardin ken ik dan wel weer. Niet de meeste praktische alledaagse woorden. Gelukkig is Viktoria hier om haar engels te verbeteren en komen we er, soms met uitbeelden, goed uit. Haar accent is wel lastig af en toe!

-          Ik kan inmiddels een vuur in leven houden in de houtkachel. Accomplishments!

-          Commercials in de VS zijn nog irritanter dan in Nederland, vooral de vele commercials voor medicijnen.

-          Ik hou van Peanutbutter dingen.

-          Ik moet echt grenzen leren met chocolade eten, haha.

-          We hebben beide onze eerste doggy bags meegenomen, wat hier super normaal is. Ze waren erg verbaasd dat we betalen voor voedsel en het niet meenemen. Wel logisch dat het hier normaler is gezien de meeste porties ook daadwerkelijk groot genoeg zijn voor 2 maaltijden. Erg lief trouwens, Joe en Coleen namen ons op Viktoria haar 2e avond mee naar een mega amerikaanse pub/restaurant (als in echt typisch, echt countryleven hier) en op de dag van de Niagara Falls hebben we geluncht bij Joe zijn favoriete Italiaan. Toen Viktoria en ik een keer met zijn tweeën buiten de deur aten in Elicotville, bestelde zij Hot chickenwings, een grote fout, bleek achteraf. Voor je uberhaupt een hap kon nemen begonnen je ogen te tranen, was je verstopte neus spontaan verholpen en stonden je lippen in de brand, echt bizar! Die hebben we dus ook maar mee naar huis genomen en aan Joe geschonken.

-          BC, de barncat, is omgedoopt tot een zij in plaats van een hij (het is een kater dus), gezien ze zich echt als een prinses gedraagt. Het liefst glipt ze ’s avonds de garage in om bij ons te komen liggen en zich te laten vertroetelen. We hebben 1 keer toegegeven en haar bij ons laten slapen wat resulteerde in een poot in mijn gezicht midden in de nacht en gemiauw bij de deur, kortom, een slechte nacht slaap.

Oké, ik geloof dat ik weer even genoeg leesvoer heb gemaakt voor jullie! Leuk weer dat je alles gelezen hebt en heel erg veel liefs,
Groetjes vanuit de beestenboel en de sneeuw,

Yv

Polarsteps:

15 januari:
Aantal uurtjes in de mac doorgebracht om te wifi-en, fijn te Skypen met het thuisfront. Alles gaat prima hier, gisteren zijn we door Amish gebied gereden met de truck en hebben we onderweg rendieren en een Eagle gezien (hoe Amerikaans!). Vanavond was de eerste heldere nacht en de sterren waren ontzettend mooi, zo veel!! Je kon de Melkweg zien op de achtergrond, ongelofelijk. Ik kan het goed vinden met Viktoria, het nieuwe meisje en ook met de hosts klikt het goed en is het gezellig. Eergisteren eerste keer paardjes geborsteld en 's avonds in een te Amerikaanse tavern gegeten (alles is hier stereotype countryside) en gisteren met Viktoria relax Harry Potter filmavondje gehouden. Vanavond helaas een iets mindere filmavond met United 93, een film over de 4e vlucht op 9/11, wel erg indrukwekkend. Het werk gaat iedere dag gewoon door dus nu slapen en morgen weer aan de slag

16 januari:
Rond gekeken in een stadje dat fungeert als ski-oord, Elicotville. Vooral leuke hebbedingen winkeltjes gekeken en nu aan de warme choco in een koffiezaakje. Vanavond met Viktoria uit eten hier en dan zit de dag er alweer op! En in de auto even kunnen bellen naar jaareten!

21 januari:
Na een nachtje slechte slaap is het wel een ontzettend mooie ochtend, mistig en zonnig! Viktoria hoorde vannacht wat vallen en toen bleek de deksel van de chocopasta te zijn gevallen... de dader kwam zojuist voorbij trippelen... een gelukkig morgen voor de kat die van de stal naar ons appartement gaat verhuizen! (We hebben hem in de stal al een keer een muis zien vangen dus ook al zou je het niet zeggen van deze prinses, hij kan het wel!)(deze foto's zijn van gister, hij glipt al af en toe naar binnen ) Update: het is 11 uur, we zijn klaar met de stallen en dus hebben we onszelf op schommelstoelen op de porch in de zon laten neerploffen. Update 2: na even te relaxen in de zon hebben we geluncht en nog even gechilled en daarna een half uurtje gereden met Kate en Molly rondom de pond. Vervolgens nog het buitenstalletje uitgemest en nu uitgeteld en ontzettend vies!

22 januari:
 Eindelijk naar de Niagara Falls geweest! Extra vroeg opgestaan om de paardjes te doen en rond 11 uur weggereden. We hebben geluncht bij een Italiaans restaurant en daarna rondgewandeld bij de Amerikaanse kant van de Falls. Het was erg mistig maar alsnog gaaf! De dag afgesloten bij de Niagara outlets, een gigantisch winkelcentrum met echt goede outlet prijzen. Helaas hadden we maar een uurtje de tijd voor we weer richting huis gingen vanwege het binnenhalen van de paardjes.

23 januari:
Vannacht hebben we toegegeven en heeft BC de nacht bij ons doorgebracht. Minder leuk: we hebben vandaag afscheid genomen van Apple, de dierenarts is langsgekomen om haar een spuitje te geven. Ze wordt begraven onder een boom die in de zomer erg mooi schijnt te zijn.

24 januari:
En toen was er weer sneeuw... (Country is lekker aan het sneeuwproeven ) ondanks 3 uur in een koffiezaakje nog steeds geen tijd gehad voor het maken van verdere plannen of het updaten van blog. De tijd gaat erg snel!

25 januari:
Met Coleen, Maureen en Viktoria rond gereden door Amish gebied, wat Amish shops bezocht en langs een alpaca darm geweest. Een lange middag, maar de shops waren erg leuk, de eerste had een nestje 2-weken oude Jack Russels die we mochten aaien en de 2e heeft ons gauw een half uur bezig gehouden met van die denk puzzels. En erg gaaf om te zien wat ze allemaal kunnen maken.

28 januari:
SNEEUW!!! Er ligt zo'n 30-40cm sneeuw, de meeste stukken onbewandeld en dus perfect egaal poedersneeuw. Heel gaaf. Net een goed stuk gewandeld, rondom het meertje en met Viktoria nog een stuk langs de weg. Dankzij een skibroek, 2 paar handschoenen, 2 paar sokken, sjaal, muts en waterdichte laarzen was het zelfs warm ☃️

1. Roos Joosen:
    30 januari 2017
    Lieve schat, wat een heerlijk leesvoer is dit toch! Ik kreeg regelmatig een glimlach op mijn gezicht maar je vader hoorde ook regelmatig;
    "ach gosh". Ik visualiseer alles dus dat verhaal over het muisje was heftig :)