24 december 2016 – Providence, Rhode Island, USA – Met Tim

24 december 2016 - Providence, Rhode Island, Verenigde Staten

Lieve allemaal,

Een hele fijne kerst gewenst! Jullie worden nu bijna wakker op 1e kerstdag, Tim en ik hebben nog een uurtje tijd voor we gaan slapen en kerstavond voorbij is. Ik ben nu precies een week in de VS, maar het voelt veel langer! De eerste dagen heb ik geslapen bij een host van Couchsurfing, een aardige gast die me de sleutel van zijn kamer had gegeven waardoor ik gelukkig die dag een beetje op de bank met m’n laptop wat dingetjes kon regelen.

Op 20 decemer, dag 2, heb ik Tim opgehaald op het vliegveld. Zijn vlucht was zeer goed bevallen, 2 stoelen voor zichzelf en films als Suicide squad. De auto die we gehuurd hebben bleek helaas geen Dodge Charger maar was wel een dikke chevvy, welke erg lekker rijdt en echt wel redelijk luxe is! Gelukkig maar, want onze overvloed aan bagage moest erin en we hebben al heel wat miles ermee gereden, het is nog net geen 2e huis.

Op de eerste dag zijn we naar Salem gereden, waar we een hele leuke Airbnb als slaapplek hadden, met een host waar we onze tweede avond half mee gespendeerd hebben toen we beide aan het koken waren. In Salem hebben we een beetje door het stadje gelopen, lang de witch memorial, maar vooral leuk was een tour door twee de oude merchant huizen door een park ranger die een hele hoop wist en leuk kon vertellen. Blijkbaar was Salem dus ooit een belangrijke havenstad… Ook hebben we hier onze eerste diner-experience gehad, lunch bij de Ugly mug diner, waar ze ook echt geweldig lelijke bekers hadden, maar wel erg lekker eten.

Door wat rond te vragen in Salem hoorden we van Acadia National Park en Maine, dus hebben we besloten op dag 4 de Scenic route langs de kust omhoog te gaan rijden richting Portland. Net voorbij Gloucester en vlak voor Rockport, waar we echt langs moesten rijden volgens de Tourist information omdat het zo mooi was, het was ook wel echt een mooie kustlijn, verscheen er een melding over een te lagen druk in de voorband. We zijn dus maar van de route af geweken om de banden te laten bijvullen en vervolgens via de highway 1 verder richting het Noorden gereden. Dit bleek een vrij lange en trage weg te zijn, na zo’n 3 à 4 uur rijden hadden we dit wel gezien er werden de stoplichten wel erg irritant, dus hebben we de highway ingeruild voor de Interstate en waren we zo in Portland.

Eigenlijk vrijwel meteen nadat we de staatsgrens tussen New Hampshire en Maine overstaken veranderde het uitzicht naar bossen en sneeuw. Ook in Portland lag er vrijwel overal sneeuw, hoewel de wegen schoon waren, gelukkig. We hebben die avond eerst even een drankje gedaan met een bord Sweet Potato fries, nom, en vervolgens bij RiRa, alweer een Irish pub, gegeten. Doordat we erg gaar waren van de dag zijn we lekker vroeg ons bed ingedoken.

De volgende dag, dag 5, zijn we nog verder naar het Noorden gereden, naar Acadia National Park. We dachten dat Portland halverwege Salem en het nationale park zou liggen, maar het was toch nog 3 en een half uur rijden! Dit komt doordat we inderdaad weer een stuk highway moesten rijden en de Interstate gewoon véél sneller is. We zijn vroeg in de ochtend vertrokken en hadden na een uurtje al onze eerste stop: LL Bean store en dan specifiek de LL Bean Boot, om wandelschoenen voor Tim te kopen. Dit was al een leuke ervaring, gezien er om de LL Bean basically een volledig dorpje was gebouwd, er een rij stond met kinderen om met de kerstman op de foto te kunnen, je op de foto kon in een snowglobe en omdat we hebben ontbeten met echte pancakes!

Uiteindelijk waren we rond half 3 eindelijk bij Bar Harbor en een Tourist information en zijn we rond half 4 gaan wandelen. Onze Airbnb host uit Portland had ons een rondje om Eagle lake aangeraden. Dit rondje bleek iets groter dan hij ons had verteld, en een nog grotere uitdaging, de weg was op vele stukken volledig bedekt door een laagje ijs. We hebben toch doorgezet, al glibberend, en dat was het zeker waard, het uitzicht was erg mooi. Ook qua tijd zaten we redelijk krap en we hebben hard door moeten lopen om het rondje af te kunnen maken, maar de invallende schemering zorgde wel voor prachtige beelden.

Redelijk uitgehongerd hebben we in het eerste restaurant dat open was in Bar Harbor gegeten, een soort pub ook met kleurplaat placemats, waar Tim Rootbeer heeft geproefd. Weer iets typisch Amerikaans afgestreept. Rond 7 uur begonnen we aan de terugweg naar Portland, wat gelukkig allemaal redelijk soepel ging waardoor we alsnog enigszins op tijd naar bed konden. Acadia was erg mooi, ik had er graag meer tijd door willen brengen, wie weet nog eens terug!

En dat brengt ons al bij vandaag. Vandaag waren we weer vroeg op, ik heb heel even met Ilse kunnen skypen, hoewel de wifi verbinding verre van briljant was. Tim en ik zijn weer verder afgedaald naar het zuiden en geëindigd in Providence, Rhode Island. We hebben onderweg wat boodschappen gehaald en even rondgeneusd bij Walmart, helaas geen mensen in Scootmobils voorbij zien komen! Vanuit Providence zijn we, na inchecken bij onze volgende slaapplek, naar Attleboro gereden. Hier waren we mooi op tijd bij, ik weet eigenlijk niet precies wat het is, een katholieke kerk voor de kerst-mis. Dit was een ervaring, het was ontzettend druk en de mis had wel wat typisch Amerikaanse elementen erin zitten geloof ik, maar het was leuk om bij te wonen.

Het leukste hieraan was dat de mis rond 4 uur, nog licht buiten, begon en rond half 6 was afgelopen, toen het dus donker was. Als je de kerk uit liep, liep je een zee van lichtjes in. Het schijnen er meer dan 300. 000 te zijn en het was echt magisch en heel erg kerst-ig! Een goede middag in ieder geval om in de kerstsfeer te komen!

We hebben wel gewoon lekker rustig gekookt bij ons slaapadresje, op kerstavond van papieren bordjes eten was ook weer iets nieuws. Nu zijn we gewoon op onze slaapkamer aan het bijkomen, het waren best drukke dagen, ook al lijkt het alsof we niet zo veel gedaan hebben. We hebben vooral echt veel afstand afgelegd met de auto, wat erg leuk is, maar nu ook wel weer even mooi is geweest. Het is in ieder geval leuk om zo met z’n tweeën rond te touren hier! Morgen gaan we Providence zelf nog even verkennen en in de namiddag door naar Newport. De dagen daarna hebben we nog niet echt een plan, maar we willen waarschijnlijk richting Cape Cod nog. In ieder geval fijne kerstdagen!!

Veel liefs en groetjes,

Yv en Tim

1. Roos Joosen:
    25 december 2016
    Merry Christmas lieverds!!! Wat geweldig om via jullie reisverslag én polarsteps een beetje met jullie mee te mogen reizen.